Orang sedang view blog Lovely

Followers

Friday, February 18, 2011

LOVE Credit Card

Salam...

Introduction

Love credit card???? ermmm, btol ke apa yang lovely leenda nmpak ni...Iyer...mmg btol lovely leenda pernah menjadi pemilik setia credit card. Pantang nmpak benda best depan mata, cepat saje lovely leenda menggores dan menang..Menang ke?? Itulah persoaalannya..haha


Okla pada satu petang yang hening, di kala lovely leenda melepak dan bersantai2 di danga bay bersama2 kwn lovely leenda,  tetiba lovely leenda terpandang sesuatu yang menyakitkan mata dlm wallet lovely leenda..bersilau2 kelipan cahayanya...Lalu dengan pantasnya lovely leenda mengeluarkan benda tu dari wallet. Di bawah antara lakonan semula antara lovely leenda dan kwn2..

Lovely leenda: Weh, benda ni aku dah terminate la..nape masih aku simpan ek? Baik aku patahkan aje

Kawan A: Meh sini aku tlg patahkan (dgn pantasnya dia merampas benda tu dari saya) 


Ha...inilah gaya dan aksi kwn lovely leenda cuba utk mematahkan benda tersebut

Kenal ke tgn sape ni?..hehe
Ada plak lagi satu tgn tunjuk peace..haha

Tetapi usaha kawan lovely leenda untuk mematahkan benda tu gagal sama sekali..Liat sungguh...


Dengan itu kawan A mintak tlg Kawan M untuk bersama2 mematahkan benda tersebut

Nampaknya usaha mereka gagal lagi. Benda ni
masih tak bole dipatahkan
Setelah menemui jalan buntu, lovely leenda simpan semula ke dalam wallet.Simpan jelah wat kenang-kenangan..wat cungkil gigi pon ok gak..hehe..

Ok, mesti u all nak tau kan kenapa lovely leenda bersungguh2 nak mematahkan credit card tu..Actually lovely leenda taknak menambah hutang piutang. kalau ada credit card, mesti lovely leenda nak menggores..tiap2 bulan bayar, tak penah abis..bila da abis bayar aritu, cpt2 lovely leenda terminate..Fuhhh...rase lega sgt...

Okla, cukupla lovely leenda mengomel pasal credit card. Sekarang turn Doktor Lurve pulak untuk menyampaikan sepatah dua kata. Mesti panjang lebar Doktor Lurve nak bebelkan ni...Tahan jelah labu....yang baik kita jadikan pengajaran k..




Doktor Lurve say: Macam tau2 je Doktor Lurve nak bebel...Tapi Doktor Lurve ucapkan tahniah kepada lovely leenda kerana berjaya katakan TIDAK kepada credit card. Nampaknya lovely leenda ambil langkah yang bijak sebelum nangka dah jadi rojak (opps sori..Dr Lurve terloya buruk plak..berjangkit lovely leenda la nih)

Jika dilihat definisi credit card kita akan memahami ia adalah sekeping kad plastik yg diberikan oleh institusi kewangan setelah diyakini pemohon mempunyai kemampuan utk membayar hutang2 yang bakal dibuat.

Credit card adalah sama seperti Ah Long. Itulah yang dikatakan oleh Dr. Elizabeth Warren, Professor Undang2 yang pakar dalam bidang kewangan di harvard Univdersity, USA. Bezanya ia diatur secara lebih tersusun dan professional. 

Credit card juga bole dianggap sebagai kad plastik untuk melayan nafsu berbelanja secara tidak terkawal dan menangguhkan bayaran.

Selain itu, jika terkandung dalam syarat kontrak ‘Kredit Kad' bahawa pemegang yang tidak ingin melangsaikan bil secara sepenuhnya, maka bil yang berbaki tersebut akan dikenakan faedah.


Hukumnya : HARAM, ia adalah Syarat Riba yang dilarang di dalam Islam tanpa sebarang ragu-ragu. Demikian keputusan persidangan Fiqh bagi Kad Kredit di Bahrain pada Nov 1998.

Rasanya cukupla Doktor Lurve berhujah kali ni..Sape2 yang nak ikut jejak langkah lovely leenda utk say goodbye kepada credit card, Dr Lurve sokong sgt2.. Nape u all senyum2? Dr Lurve x penah pakai credit card la...Dr lurve pakai kad mesra jek...Ok, jumpa di entri yg berikutnya...tata



4 comments: